Чекајући завршетак нове зграде на месту „Старог среза“

Опет пролаз, са једном светиљком

Крагујевац нема подземне пешачке пролазе (имао је подземну гаражу – само на цртежу), нема ни неке знамените пасаже, али је имао познати „тунел“ кроз зграду коју смо звали „стари срез“, на врху Карађорђеве улице, испод „Палигорића“.

„Срез“ је прошле године порушен јер зграда није била заштићена од државе, а већ је озбиљно и оронула, и на њеном месту увелико расте нова вишеспратница. На великој макети уз градилиште јасно се види да ништа неће бити као што је било – али биће пролаза, тунела, налик на онај стари. Е, то је – пун погодак.

Пролаз ће бити важан архитектонски детаљ на новој згради, задовољиће носталгију старијих Крагујевчана за несталим варошким здањима, али више од свега ће бити од помоћи пешацима. Наиме, познато је да се кроз „срез“ најбрже и најкраћим путем стизало, прво од Нушићеве и Танаска Рајића, па онда од главне улице и све даље чак од Ердоглија, до раскршћа код „палигориц“, па одатле према болници, Бубњу и целом крају на том правцу. Сада када пролаза нема, мора се много дуже пашачити, или Улицом Радоја Домановића или, доле, кроз Цара Лазара, а то је можда и за километар дуже него пречицом кроз „срески“ пролаз.

Нажалост, пешаци ће морати да се стрпе бар још петнаестак месеци, јер нова зграда, са старим – новим пешачким пасажом, треба да буде довршена тек у новембру идуће године, то је рок који је дат градитељима.

Најзаслужнији за задржавање старог пролаза иу новом објекту свакако је пројектант зграде архитекта Зоран Гагић. (Узгред, пре тридесет и више година „млади и талентовани архитекта“, који је потом две деценије пројектовао у најпознатијим париским бироима, а онда се вратио у Крагујевац). Наравно, мора се одати признање и инвеститору, који је због пешачког пролаза изгубио неколико десетина квадратних метара корисног простора, али за то ће му бити захвални сви пешаци на проходном „коридору“.

– Пролаз је морао да буде уцртан, не зато што је неко диктирао такве услове, већ због очувања традиције и због погоднијег пешачког саобраћаја, кратко објашњава архитекта Гагић.

За крај једна сугестија: када профункционише нови „тунел“ трасом некадашњег „старог среза“, нека буде осветљен, али не неким бљештавим или неонским светлима, већ дискретно, „романтичарски“. Зашто? Зато да би стварно личио на онај стари (када је сијалица најчешће била прегорела), па је био лепо месташце за заљубљене – да се склоне од снега или кише, а најчешће од људи, зна се ваљада зарад чега.

Извор: крагујевачке.рс

Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someone

Оставите коментар