На данашњи дан оборен први авион у историји ратовања

На данашњи дан 30.9.1915. године Радоје Рака Љутовац је над Крагујевцем из топа оборио први непријатељски авион у

На данашњи дан 30.9.1915. године Радоје Рака Љутовац је над Крагујевцем из топа оборио први непријатељски авион у историји ратовања.

Срећа или несрећа хтела је да трговачки помоћник Радивоје Рака Љутовац, у историју ваздухопловства уђе као човек који је први у свету са земље директним хицем из топа оборио непријатељски авион.

РАТНА срећа или несрећа хтела је да трговачки помоћник Радивоје Рака Љутовац, из Пољне код Трстеника, у историју ваздухопловства уђе као човек који је први у свету са земље директним хицем из топа оборио непријатељски авион.

Овај догађај се збио 30. септембра 1915. у време када је немачка авијација имала огромну превласт у ваздуху у предвечерје велике Мекензенове офанзиве. У Крагујевцу су се тада налазили и престолонаследник Александар и Врховна команда и очигледно је то било познато Немцима.

Тог јутра формацију немачких авиона који су кренули на Крагујевац на Метином брду у близини града чекао је редов Љутовац са прерађеним брдским топом спремним за дејство у ваздуху. Ово је био трећи напад на град у кратком временском периоду и војници су били будни.

Историчар Предраг Миладиновић о подвигу Љутовца пише: „Трећи долазак над Крагујевац, 17. септембра 1915. године није био срећан за непријатеља. Док су у претходним налетима учествовали аустроугарски авијатичари, овај пут били су Немци. Резервоаре својих авиона су напунили до врха и долетели из банатске Беле Цркве, летом од преко 220 километара.

Из шест немачких аероплана, мало после пет сати ујутро, на Крагујевац је бачено укупно 43 бомбе од којих је 19 експлодирало у вароши. Том приликом погинуло је пет а рањено 10 лица. Међутим, Немци нису прошли некажњено. Из пољског топа на Метином брду, преправљеног да гађа аероплане, нишанџија редов Радоје Љутовац је по наређењу свог командира опалио из топа и првом гранатом погодио ‘нос’ немачког авиона ‘Румплер Ц.И.8’. Авион се од поготка запалио још у ваздуху, а летачи изгорели. У летилици су били капетан Курт фон Шефер и официрски приправник Ото Киш из 30-ог летачког одреда немачког ваздухопловства“.

Миладиновић наводи да Французи нису одмах поверовали да је Рака баш директно погодио летелицу у ваздуху. Тврдили су да су пилоти страдали од гелера. Инжењери Војно-ремонтног завода демонтирали су мотор срушеног авиона и из радилице мотора извукли гелер. Ракин подухват је тако био доказан.

Бомбардовање Крагујевца 1915. има и своју предисторију. Тачно 27. маја, око шест часова ујутро, три непријатељева аероплана појавила су се над градом. Становништво је забуном помислило да је реч о српским авионима па се није склонило. Међутим, авиони су се нагло спустили и бацили 13 бомби. Погинуло је три, а 10 грађана рањено. Једна бомба је пала на око сто метара од куће у којој је становао регент Александар.

До 27. маја Крагујевац није био брањен од непријатељевих авиона, али је већ сутра наређено да се град брани и са земље. У овом ваздушном нападу била је погођена кућа италијанског војног аташеа. Колико су Срби озбиљно схватили задатак да бране град од напада из ваздуха, сведочи и то да су дан касније из противавионских топова грешком пуцали и на два велика орла мислећи да су авиони. Топове за ваздушну борбу конструисао је у априлу 1915. француски капетан Андре Мортиро, а израдила група радника Војнотехничког завода.

Дан после подвига редова Љутовца, Крагујевац је поново бомбардован. Од 18 бачених бомби, из три авиона, 10 је пало на ВТЗ. Страни лекари су забележили да је једна бомба ударила у Војну болницу близу собе у којој су се налазила тела дан раније погинулих немачких пилота. Срби су их сахранили ноћу, без почасти, јер су их сматрали атентаторима.

 

извор: новости

Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail to someone

Оставите коментар